Nu het dankzij de COVID pandemie een lange tijd onmogelijk is geweest om in grote groepen bijeen te komen, heeft de Stichting Week van het Lege Gebouw een digitaal spel ontwikkeld om interdisciplinair werken in herbestemmingsopgaven te blijven aanjagen: De Vacancy Challenge. De Vacancy Challenge biedt studenten en professionals de mogelijkheid om een simulatie mee te maken van een echt bestaande herbestemmingsopgave, en op die manier hun ontwerp- en verbeeldingskracht te ontwikkelen alsmede te leren in een interdisciplinaire en experimentele setting. De Vacancy Challenge is ontwikkeld door een interdisciplinair team van erfgoedexperts, architecten en game designers, met financiële en inhoudelijke steun van de Erfgoed Academie. In 2022 en 2023 hebben de eerste speelsessies plaatsgevonden in Weesp, en in Istanbul (Turkije).

De restricties van de Corona-pandemie in 2020 en 2021 hebben kansen geboden voor de Week van het Lege Gebouw. Digitaal onderwijs is immers iets dat voorlopig niet meer van het toneel zal verdwijnen. Daarnaast speelt digitale innovatie ook binnen verschillende professies (waaronder de ontwerp professie) een grotere rol. De Stichting Week van het Lege Gebouw is hierop ingesprongen door een spel te ontwikkelen gestoeld op de originele doelstellingen van de Week van het Lege Gebouw, namelijk;

  • Om interdisciplinaire samenwerking tussen studenten en docenten van opleidingen in het onderwijs te stimuleren;
  • Om experimenteer-ruimte te bieden voor onderwijsvernieuwing in relatie tot de herbestemmingspraktijk;
  • Het leggen en onderhouden van contacten tussen diverse (ontwerp)opleidingen, het werkveld, organisaties, bedrijven en andere belanghebbenden.

Om een nieuw, innovatief digitaal Spel van het Lege Gebouw aan te kunnen bieden als substituut voor een ‘echte’ Week van het Lege Gebouw, heeft de Stichting week van het Lege Gebouw de handen ineen geslagen met een game designer en grafisch ontwerpers. Met dit digitale product kan er (op afstand) worden samengewerkt aan en geëxperimenteerd met bestaande leegstandsopgaven. Ook kan het spel ingezet worden voor fysieke educatie, waarbij een combinatie kan worden gezocht tussen online en offline werken. De Vacancy Challenge is gebaseerd op de kennis die we hebben opgedaan met 5 jaar organisatie van de Week van het Lege Gebouw, met nieuwe inzichten vanuit digital gaming als vernieuwende werk- en onderwijsmethode. 

Ook borduren we voort op eerder ontworpen spellen voor herbestemming, zoals onze eigen versie “De Week in 1 uur” uit 2018 die we organiseerden op de conferentie Nederland Veranderd/t en het spel RE-story van het H-team. We maken een nieuwe, verbeterde digitale versie van die spellen, ontworpen om te gebruiken op opleidingen door studenten, en door professionals in het herbestemmingsveld.

Terugblik speelsessies 2022 en 2023

In 2022 en 2023 hebben we, in samenwerking met de Reinwardt Academie en de Vrije Universiteit Amsterdam, de eerste speelsessies van de Vacancy Challenge met studenten en professionals georganiseerd. Twee sessies worden hier nader toegelicht: de Vacancy Challenge in Istanbul, in samenwerking met DutchCUlture, en de Vacancy Challenge bij het Domijn in Weesp.

De challenge van Yedikule Gazhane

Yedikule Gazhane is één van de 3 voormalige gasfabrieken in Istanbul. Yedikule Gazhane was de eerste gevestigde gasfabriek van Istanbul. Het werd in 1880 opgericht door de Fransen. De site kon in de gasbehoefte van de hele stad voorzien. De fabriek sloot in 1993. De site heeft een oppervlakte van 52.000 vierkante meter en bestaat uit 8 gebouwen: steenkool-gasproductieblokken, teerafscheiders, een gasmeter, een kraan, een ketel, een magazijn en verschillende administratieve gebouwen (netwerkbeheer, onderdak enz.). Ten tijde van de speelsessie werd de oude gasfabriek getransformeerd door de gemeente Istanbul. Het wordt Istanbuls eerste verlichtingsfaciliteit voor sociale doeleinden: Op deze plek komen o.a. een bioscoop en een bibliotheek. Het is de verwachting dat de huidige transformatie eind dit jaar afgerond is.

De Vacancy Challenge werd met internationale deelnemers gedurende twee dagen gespeeld op locatie bij de gasfabriek. Hierbij werden deelnemers in interdisciplinaire teams verdeeld, en via de app in groepen gestopt. De rollen in de teams (architect, bouwkundige, erfgoeddeskundige, planoloog) werden op willekeurige wijze verdeeld. Onder begeleiding van Rosan Pallada liepe de deelnemers alle fasen van de Vacancy Challenge door, waarbij aan het einde van de tweede dag een presentatie volgde.

We kregen veel enthousiaste reacties op het spel; alle participanten gaven aan dat ze het leuk vonden om te spelen. De rollen waren niet voor iedereen precies aansluitend en daarom soms nog wel verwarrend, maar dat maakte ook dat ze een beter beeld kregen van de gehele discipline die herontwikkeling van erfgoed behelst. 

Foto: de Vacancy Challenge in Istanbul

De Challenge van het Domijn

Het Domijn in Weesp is een ‘creatief werklandgoed’, dat op twintig minuten rijden van de binnenstad van Amsterdam ligt, aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Het terrein wordt omgeven door een groot bos dat bewoond wordt door buizerds en kiekendieven, vossen, marters en salamanders en dat is uitgeroepen tot ecologische stapsteen voor de omliggende natuurgebieden. Reusachtige loodsen bieden plaats aan zeker zestig makers van verschillende disciplines, waaronder decorbouwers, meubelontwerpers, metaalbewerkers, theatermakers en beeldhouwers. Voor kunstenaars die geen werkplek meer kunnen vinden in de stad, vormt Het Domijn in Weesp een uitkomst. Al 35 jaar biedt dit ‘creatief landgoed’ plaats aan een gemeenschap van uiteenlopende makers.

Hartje winter, in januari 2023, reisden we af naar het Domijn in Weesp voor een speelsessie van de Vacancy Challenge met de studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Reinwardt Academie. In 6 teams van 5 a 6 studenten dook men in de herbestemmingsopgave van het terrein. Wat zijn de kansen en uitdagingen voor de toekomst van dit terrein? Welke nieuwe mogelijkheden kunnen we benutten bij een herontwikkeling? Het spel werd dit keer in 1 dag gespeeld, wat de tijdsdruk voor de studenten behoorlijk opvoerde. Iedere fase van het spel (inventarisatie, conceptontwikkeling, planvorming en presentatie) werd in hoog tempo doorlopen. Na iedere fase werden er via de app door de docenten punten uitgedeeld voor de best uitgevoerde opdrachten. Groepen konden de Vacancy Challenge ‘winnen’ door zo veel mogelijk punten voor deelopdrachten te verzamelen, en zo veel mogelijk punten voor de eindpresentatie.

De Vacancy Challenge in het Domijn in Weesp

In 2024 gaat de Stichting Week van het Lege Gebouw door met de ontwikkeling van de Vacancy Challenge. Dit doen we graag met onderwijsinstellingen en professionals uit het werkveld! Wil je meer weten over de details van het spel? Bekijk dan onze brochure, of neem contact met ons op!

 


Deel deze pagina Deel op Facebook Deel op Twitter